TERBAIK DARI BLUEDIANTHUS!!!

Saturday, May 12, 2012

Home » , » Sedingin mana kasihmu?

Sedingin mana kasihmu?

Di suatu senja, seorang nenek tua kulihat sedang memandang sepohon pokok kekabu. Kelihatannya seperti nenek yang kutemui yang sedang berada di dalam kerinduan yang mendalam tempoh hari. Kurenung dan kuamati garis-garis pengalaman di wajahnya. Sah, memang nenek ini yang aku temui dulu! Nenek itu memandangku, ternyata masih jelas ingatannya padaku.
Katanya kepadaku:
"Dulu, masa nenek masih muda, cepat saja nenek memanjat pokok tu sebab nak ambil sirih yang tumbuh melingkari pokok tu. Sekarang tak boleh lagi, tulang sudah tidak sekuat dulu. Segala kudrat yang ada sudah dimamah usia. Terseliuh sedikit bagaikan mengundang ajal pada diri sendiri..."

Bukankah kita juga akan meniti hidup seperti nenek tua ini? Segala tulang empat kerat yang kita punya ini hanyalah sekadar pinjaman dari Sang Pencipta. Pergunakanlah sebaik-baiknya untuk kebaikan semata. Bukan tangan untuk mendera, bukan kaki untuk sepak terajang, bukan jemari untuk menampar tanpa usul periksa,  bukan juga mulut untuk menyakitkan hati, teramat sakit hingga menjadi dendam kesumat yang terpalit jauh di relung hati.

Sedarkah kita, manusia kini semakin dingin kasihnya?

Salam kejauhan dariku dari kampung halaman..ikhlas dari Bluedianthus Dot Com.. Salam berhujung minggu semuanya..

Artikel Sebelumnya: Blogger Wajib Ada : Rahsia Social Bookmarking

ARTIKEL BERKAITAN:

Related Posts with Thumbnails