TERBAIK DARI BLUEDIANTHUS!!!

Friday, July 1, 2011

Home » » Bahasa kehancuran...

Bahasa kehancuran...

Kata pepatah orang dulu-dulu, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya. Pernahkan korang terkeluar bahasa atau ayat yang korang tak nak sebut kepada orang lain. Kalau nak cakap pun, cakap dalam hati pun dah cukup asal jangan terkeluar dari mulut. Pernah? Pernah kan. :) Semua kita pun pernah. Banyak kali, kita mengeluarkan ayat-ayat cinta yang membuatkan orang yang mendengar rasa terkilan dan berjauh hati. Ibubapa, adik-beradik, pakcik, makcik, saudara mara, bos, pekerja, kawan-kawan dan orang lain. Kata-kata itu lebih tajam menusuk ke hati daripada luka terhiris benda tajam pada tubuh badan kita. Sebabnya, luka pada tubuh boleh sembuh, tapi luka di hati akan kekal ada. Kadang kala kita sifatkan bahasa yang menyakitkan hati ini sebagai satu bantuan. Tetapi bahasa yang kita tuturkan itu juga boleh menjadi satu batu sandungan kepada yang mendengar perkataan kita itu. Ok, bahasa kehancuran macam melampau pula kan, kita ubah kepada bahasa kritikan. Sebelum kita mengkritik seseorang, periksa motif kita terlebih dahulu, adakah kritikan kita itu membangunkan ataupun menjatuhkan motivasi seseorang. Anjakan paradigma, letakkan diri kita di tempat orang yang dikritik, baru kita tahu apa dan bagaimana rasanya bila dikritik.. Kritikan itu penting dan perlu jika kena pada tempatnya, masanya dan orangnya...

p/s: Julai sudah tiba.. Salam sayang dari aku di Bluedianthus Dot Com, semoga hujung minggu ini korang sentiasa bergembira bersama dengan keluarga tersayang.. :)

Artikel Sebelumnya: Dunia Luar Talian

ARTIKEL BERKAITAN:

Related Posts with Thumbnails