TERBAIK DARI BLUEDIANTHUS!!!

Thursday, December 10, 2009

Home » , » HIDUP BERANI UNTUK GAGAL

HIDUP BERANI UNTUK GAGAL

Salam sejahtera buat semua pembaca blog aku ni..Macam mana dengan keadaan kesihatan keluarga korang? Semoga mereka semua sihat-sihat saja di samping menjalani kehidupan seharian. Jangan lupa memantau kesihatan ibubapa korang. Tiada mereka, tiada kita...ingat tau..:)


Masa aku kecil-kecil dulu, aku selalu takut kalau berada di dalam gelap. Macam-macam yang ada dalam fikiran aku. Yup, sejak kecil minda dan otak kita telah diprogramkan untuk menerima unsur-unsur bahawa wujudnya makhluk yang amat menakutkan seperti hantu di mana bentuk tubuhnya yang menyeramkan, gigi yang tajam, kuku yang panjang dengan mata merah besar yang hampir tertonjol keluar.  Dulu, aku adalah seorang yang hiperaktif bermain dan berjalan ke sana ke mari time budak-budak, ada satu masa mummy aku (panggilan untuk ibu tersayang aku..hehe) sudah penat bermain kejar-kejar dengan aku...dia pun mula la menakutkan aku, "Bah, pegi la sana, gelap tu...ada hantu tu sana..jaga la ko..." (bahasa Sabah ni, harap korang faham laa..hehe..) Ketakutan aku dengan suasana yang gelap mulai terbawa-bawa sampai sekaraang..Tapi, berani sikit ada laa jugak..:)


Kali ini aku nak berkongsi satu kisah yang amat menarik perhatian aku, dan sayang rasanya kalau kisah ini tidak aku sampaikan untuk pembaca blog aku ni. Aku telah membaca artikel ini sudah tiga empat kali dan aku memang tidak jemu membacanya. Yup, tajuk artikel ini adalah HIDUP BERANI UNTUK GAGAL seperti yang tertulis dalam tajuk entri aku kali ini. Ianya ditulis oleh seorang sahabat blogger aku yang baru aku kenali sebulan yang lalu..aminjohar a.k.a AJ, menulis artikel HIDUP BERANI UNTUK GAGAL. AJ ni adalah seorang blogger a.k.a SEO* tracker (lain kali nak kena belajar dari AJ ni). AJ juga merupakah salah seorang moderator forum Kelab Malaysia yang tidak lokek berkongsi ilmu (bukan AJ saja tau, ahli-ahli forum Kelab Malaysia ni memang peramah, di samping berkongsi ilmu, dapat ramai kawan baru). Baru-baru ni AJ mencabar diri untuk menyertai Cabaran HIDUP BERANI UNTUK GAGAL. Aku doakan AJ sentiasa berdaya maju untuk terus ke hadapan. Berbaloi aku membaca kisah hidup HIDUP BERANI UNTUK GAGAL yang AJ tulis ni...bagi aku, walaupun panjang artikel yang ditulis oleh AJ, aku tidak kisah, sebab aku memang gemarkan kisah-kisah motivasi seperti ni. Gaya bahasanya macam AJ tengah bercerita face-to-face dengan korang. Jom baca kisah AJ HIDUP BERANI UNTUK GAGAL. Semoga kita semua dapat belajar sesuatu daripada perkongsian kisah AJ HIDUP BERANI UNTUK GAGAL ini.


Aku tahu  Cabaran SEO Hidup Berani Untuk Gagal ini dari blog iaitu blog yang aku sedang review sekarang ini. Cabaran SEO Hidup Berani Untuk Gagal ini dianjurkan oleh denaihati yang ditaja oleh SGClicks, Berani Gagal Network, One Malaysia Blogshops, Anisha Online Mall dan Saudacare. Ini suatu yang menarik di mana hadiah bernilai lebih RM3750 telah disediakan untuk Cabaran SEO: HIDUP BERANI UNTUK GAGALHIDUP BERANI UNTUK GAGAL“ ini.

1. Contest mudah sahaja iaitu dipenghujung contest (tarikh penutup akan diumumkan kemudian), blog yang tersenarai di sesawang pencarian google.com menggunakan page the web berdasarkan browser FireFox dengan kata kunci  "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" pada ranking 1 - 5 akan memenangi hadiah bernilai RM500 setiap seorang dan pada ranking 6 - 10 akan memenangi hadiah bernilai RM250 setiap seorang.


2. Kepada yang rajin mempromosi contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" akan mendapat hadiah RM10 untuk setiap referral. Lebih banyak referralnya maka lebih banyaklah hadiahnya.


3. Hadiah bertuah untuk penyertaan ke 10, 25, 50, 75, 100 dan seterusnya setiap gandaan 25 bernilai RM50 mengikut urutan link yang dihantar melalui ruang komen.
 
  
Syarat-syarat Cabaran SEO "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL"
  1. Terbuka kepada Satu Dunia Melayu yang mempunyai weblog samada berbahasa Melayu atau English.
  2. Buat satu entri bebas di weblog ANDA dan wajib ada perkataan "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" dan saya tahu contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" dari blog: contoh  




    saya tahu contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL
    dari blog bluedianthus.com.


  3. Dalam entri anda wajib ada nama-nama sponsor dan tolong update bila ada sponsor baru.
  4. Dalam entri jangan lupa backlink kepada Denaihati.
  5. Tinggalkan komen dan link entri anda di posting contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" di weblog Yang Terbuku Di Hati.
  6. Jangan lupa subscribe blog ini melalui email dan aktifkan.
  7. Follow Twitter @Denaihati dan klik button retweet di entri ini.
  8. Follow Facebook @Denaihati dan kongsikan link contest ini dengan teman-teman Facebook ANDA.
  9. Tambahkan link blog Denaihati ke dalam bloglist/blogroll ANDA untuk terus monitor contest ini.
  10. Hadiah hanya untuk weblog sahaja, website forum dan website umum tidak dikira, seandainya bukan weblog maka peserta seterusnya akan dikira sebagai pemenang. Hanya 10 weblog teratas dikira sebagai pemenang.
  11. Penganjur berhak mengubah atau update syarat-syarat mengikut kesesuaian pada bila-bila masa.

Keputusan

Pemenang akan diumumkan 2 minggu selepas tarikh tamat contest (akan diumumkan kemudian).

Pertanyaan

Boleh bertanya terus melalui ruang komen, twitter @Denaihati, facebook @Denaihati atau tinggalkan pesan di contact. Jangan lupa untuk lawat blog Denaihati untuk melihat update terbaru.


p/s: Kalau AJ masuk pertandingan tempoh hari, confirmed menang 1st prize..:)

* SEO = Search Engine Optimization 

14 comments:

Aminjohar said...

@bluedianthus,

Amin3x
Terima kasih bluedianthus sudi ikhlas review artikel AJ yang tak seberapa. Terima kasih juga ya menyokong AJ samada secara langsung, secara sedar mahupun secara tidak sedar (tidak langsung) saat mulai mengenal bludianthus.
(Ya, pasal warna blog bludianthus warna favourite) :D

Em family AJ alhamdulillah chat. Cuma adik AJ, Adik Firdaus masih dirawat di hospital kerana demam panas, Adik Naim pula masih belum sembuh dari accident motosikal.

Em 2 hari ini AJ, ayah dan Naim cam nak demam aja. Skunk AJ masih sakit tekak. Mungkin sebab AJ kurang sangat minum air kosong. Pas ni nak kena perbanyakkan minum air kosong :-)
tadi makan asam jawa dah rasa kurang sakit.

Bluedianthus ada dulu pesan AJ tuk jaga kesihatan. Ya
Kesihatan tersangatlah penting. AJ pun dan start nak sediakan waktu tuk riadah. Nak jaga kesihatan terutamnya kesihatan mental. Taknak rasa pressure @ rasa blur ja memanjang. :D

Masa riadah xnak fikir apa-apa just nak tenangkan fikiran menrenung suasana persekitaran kat umah :-) @ skunk ini banyak sangat citer kartun adik2x dok pasang.

Leh lak tadi p layan crita Upin & Ipin ngan adik2x. Gelak sakan kitorang.. hehehe :D

Fokus sepenuh masa menghadap laptop leh rasa blur lak.. AJ Nak study pengurusan masa. Buat SEO reti lak, Nak optimasi uruskan masa kantoi. Hehehe nak mengurus diri sendiri pun peh, cam kena paksa diri baru jalan.. :D

SEO Tracker, huhuhu ini matlamat AJ tuk tahun depan. Memandangkan banyak masa dan afford AJ lebih kepada pemasaran secara enjin carian, dengan adanya matlamat tersebut leh boost Minda Separa Sedar AJ supaya terjaga dan melaksanakan tugasnya..

Alhamdulillah artikel AJ itupun AJ rasa cam tak percaya leh buat bagi habis panjang lebar. Coz AJ tak berapa pandai berbahasa2x ni.. huhuhu

"Apabila minda separa sedar itu terjana atas keinginan dan kesungguhan tuk mencapai sesuatu, apa-apa yang dibuat yang dirasakan sukar pun akan jadi mudah."

AJ baru rasa sedar dan insaf banyak lagi kekurangan pada diri ini. Dan Minda Separa Sedar ini akan AJ latih betul2x. Ia terlampau buas, dan terlalu suka tidur. Nak kena cuba menjinak-jinakkan diri :D

Ohya, hal berkaitan SEO ni kalau bludianthus nak AJ ajar leh aja. Pasal SEO ini AJ mungkin tidak mendedahkan secara umum/blog/forum secara detail. bludianthus ada kelapangan @ berminat leh r nanti AJ sediakan slot tuk online coaching guna Skype. Special khas tuk bluedianthus.

Ilmu SEO ini sebenarnya x leh didedahkan. Ini PANTANG LARANG utama. coz kalau rahsianya terbongkar dan semua orang tahu, habis persaingan dan masalah lain pula akan bertambah buruk.

Sebab Utama:

Orang yang main2x SEO ni pun menumpang kasih dari blog orang lain yang ownernya tak tau/tak buat SEO. Kiranya mendominasi r. lagi banyak berjaya dominasi web/blog orang lain lagi tinggi rangking alexa, traffik dll lagi. So kalau semua dah pandai SEO, gerenti dah takda can nak menundukkan web/blog yang ownernya tak mahir berseo tersebut.

Memakan masa lagi lama dan makin menyukarkan lagi.

Uih, yang AJ bagi ini pun dah Main Idea tuk SEO tu.. cuma cara/kaedah penghuraiannya sahaja dirahsiakan :D

Thanks ya bluedianthus. :-)

MILLION DOLLAR GUY said...

setiap hari ada entry..bernas dan sekaligus memupuk minat membaca ku..

salamz...

: bluedianthus : said...

@ Aj, terima kasih jugak untuk AJ sebab bagi galakan join contest yang memeningkan kepala saya ni. Inilah namanya mencabar MINDA BAWAH SEDAR kan. Kadangkala tekanan tu membuatkan kita lebih berdaya saing dan bersemangat.

Artikel AJ sememangnya sarat dengan teknik SEO (walaupun saya tak tahu..huhu..)

Saya doakan keadaan family AJ sentiasa dilindungi Tuhan. Semoga sekarang ni mereka sudah pun beransur sembuh.

Yup, memang kesihatan tu penting. Kalau tak sihat, duit ringgit menggunung pun tak ada gunanya. Saya tau AJ memang kerja keras time kerja. Tengok hasil kerja AJ pun dah tau.:)

Bercakap pasal beriadah ni, saya selalu turun naik tangga kat kampus time pegi makmal. Kiranya, oksigen tu megalir jugak la dalam badan. otak pun rasa segar.

Saya tau AJ mesti dapat mencapai matlamat AJ suatu masa nanti. Saya doakan AJ berjaya. Aminnn..Yup, saya pun memang salute dengan kandungan artikel AJ yang amat menarik perhatian saya. Baca beberapa kali..hehe...

Dengar cara AJ bercakap tentang SEO ni pun dah nampak rumit. Tapi daripada apa yang saya baca, walaupun rumit tapi ianya berbaloi untuk jangka masa panjang. It's worth your time.

Suatu masa nanti saya pasti akan berguru dengan AJ. Harap-harap masa tu AJ masih ada masa untuk memberi tunjuk ajar walaupun hanya 1%. Kalau tak dapat pun saya memang faham akan kesibukan AJ tu.

Terima kasih lagi AJ..dah terbuka mata dan minda ini serba sedikit..Salam motivasi dan kejayaan untuk AJ..:)

: bluedianthus : said...

@ MILLION DOLLAR GUY,
terima kasih kerana singgah kat blog saya yang tak seberapa ini. Leaders are readers, membaca bertambah kaya...makin digali, makin dalam, makin luar dan boleh menjadi sebuah perigi yang penuh dengan air untuk kegunaan semua. Semoga budaya membaca ini terus dipupuk oleh semua masyarakat di dunia...:)

denaihati said...

Terima kasih join contest. Keberanian menyahut cabaran Berani Gagal itu merupakan suatu kemenangan kerana bukan ramai yg berani nak join. Blog ni peserta ke 95.

: bluedianthus : said...

Terima kasih denaihati... Betul tu, sebab Cabaran SEO Hidup Berani Untuk Gagal inilah saya memberanikan diri untuk join..sekadar memeriahkan contest walaupun tak ambil kisah sangat tentang SEO ni. Terima kasih lagi denaihati :)

samdaddycool said...

All the best untuk contest berani untuk gagal!

: bluedianthus : said...

@ samdaddycool, terima kasih di atas galakan. Sebenarnya sya ikut contest ini hanya sekadar ingin berkongsi kisah HIDUP BERANI UNTUK GAGAL SAYA. Semoga bermanfaat.:)

zul's said...

semoga berjaya.. kalau dah refer daro AJ, tentu banyak yang boleh belajar dari beliau..

beliau memang pandai main SEO ni.. dan yang bestnya beliau fokus.

saya tau sikit-sikit jer. dan saya pun tak fokus sangat

Hehe bab menumpang kasih blogger lain tu sememangnya betul.. :)

: bluedianthus : said...

@ zul's,
Terima kasih, yup banyak yang telah saya pelajari dari AJ, walaupun baru je kenal ngan AJ ni. Dia ni tak kedekut ilmu. Makan, makin bertambah la ilmu yang AJ akan dapat nanti.

Saya dah baca blog zul's, cantik blog zul's tu..Yang penting zul'z lebih tau SEO daripada saya yang tak tahu langsung ni. Jadi kenalah bersyukur..:)

Yup, memang ada benarnya...cuma saya tak berapa jelas lagi dari segi jangka panjang dan kebaikan menumpang kasih blogger lain..:)

Aminjohar said...

@bluedianthus,

Hi bluedianthus,

:-)

Owah, dah banyak ya komentar2x :-)
AJ baru aja melawat. kan bagus kalau blogspot boleh ada email reply. Senang nak alert. :-)

Huhu terima kasih. Yup betul 2. Duit bertimbun timbun kalau kena berbaring tas katil hospital/rumah sepanjang masa tak best r..

Skunk AJ masih selsema sikit. baru aja baik :-)


@MILLION DOLLAR,

Baca bro, tak rugi pun. Makin bertambah-tambah ilmu pengetahuan yang bro perolehi buatkan bro semakin matang berfikir dan pengalaman pun bertambah-tambah. :-)


@zul,

Hi Zul. :-) Owah dah ada banyak blog ya. Yup berblog kena fokus. Sebab itulah kat dalam blogger kita boleh buat banyak blog dalam 1 akaun.

Sebab memfokuskan blog untuk 1 per 1 niche lebih memberi kesan dari segi penyampaian maklumat yang ingin audien/pelawat terima serta penjanaan trafik secara berterusan.

Dari segi SEO pula, memfokus kan blog memang mampu meningkatkan SERP (Search Engine Result Page) sedikit demi sedikit kat google search walhal faktor kuasa backlink yakni (menumpang blog orang lain) adalah paling mustahak/penting dan paling sukar yang harus ditingkatkan dari semasa ke semasa.

Nak menumpang ke sesuatu blog/web adalah Tersangat penting. Menumpang ini samada secara langsung/direct atau secara tidak langsung/sedar.

Untuk berjaya dalam bermain SEO, perlu dan teramat sesangat menumpang web orang lain secara tidak sedar dan yang inilah paling sukar sekali. :D

Blog yang paling berjaya adalah blog yang banyak menumpang blog orang lain secara tidak sedar.. Camna 2 yek..? hehehe :D


@bluedianthus,

Hari ini sempat AJ buat widget tuk contest Hidup berani Untuk Gagal. Leh r digunakan samada tuk promote contest ini ataupun tuk promote program Affiliate. :-)

Widget yang AJ buat ini mempunyai potensi tinggi tuk program referral coz eye-cache dan potensi klik yang tinggi. :-)

Cuma bila AJ pasang widget ini secara default ia memaparkan keempat2x widget di bucu blog. Nampak buruk lak blog. Seelok2x nya just boleh pasang 1 atau 2 aja. :D

Bolehlah mencuba dan lihat sendiri @ test drive program referral yang dijoin boleh dapat berapa banyak daftar :-)

Soon bila dah tamat contest dan dah free leh aja AJ ajarkan. Fokus kat trafik yang berkualiti dimana trafik tersebut boleh menambah pendapatan kita melalui program Affiliate kita join 2.. :-)

Jadi teknik mempromosi Program Affiliate juga perlu berkualiti. Selama AJ belajar SEO, hal ini membantu AJ tuk mempromosi suatu program Affiliate yang berbentuk referral program dengan potensi mendapat referral/joiner pun tinggi walaupun pelawat masih lagi ciput. :D

: bluedianthus : said...

@ AJ,
Ya, banyak dah kawan-kawan komen kat sini…semuanya nak baca kisah AJ HIDUP BERANI UNTUK GAGAL. Betul tu, kan bagus kalau ada email alert macam blog AJ. Senang nak tahu bila ada post terbaru…

Memang kesihatan tu penting, kalau rasa tak sihat abaikan je dulu kerja yang ada. Tambahan pula AJ kerja full-time kena menghadapi computer. Jangan lupa untuk sentiasa amik masa tengok benda-benda berwarna hijau. Minum air banyak-banyak, supaya cecair dalam mata tu sentiasa optimum..hoho, macam nurse pulak saya ni.

Wah, sempat lagi AJ buat widget ye..nanti saya akan try letak dalam blog saya. Just copy code yang ada tu kan.:) Nak test jugak ni, widget sebenarnya mencantikkan blog jugak.

Terima kasih kerana tolong ajarkan nanti…kena simpan dalam ingatan dan tulis dalam buku rujukan jugak ni nanti. Satu benda yang saya belajar semasa menjadi affliater ni, selalu klik banyak tapi tak ada jugak orang yang nak beli. Jadi dah banyak buang dari blog saya produk yang saya promosikan. Tapi ada satu benda yang saya belajar, sabar..hehe..Dan sekarang ni tak fikir sangat tentang duit sebab macam yang saya cakap kat AJ dulu, fikir strategi bukan fikir duit, baru duit sendiri datang…Dah baca tentang affiliate yang AJ bagi url kat blog AJ tu, rupanya banyak kesilapan yang saya buat dalam affiliate ni.

Sebenarnya, perbualan bermanfaat sebeginilah yang akan memberi manfaat untuk semua orang. Dan saya berharap pelawat setia blog ini juga dapat mempelajari benda baru dalam hidup mereka.:)

Aminjohar said...

Yup kan bagus.. :-) Hehehe Nampaknya kelak awk perlulah beralih kepada Weblog Wordpress.. :D
Hehehehe :-)

Yey.. akhirnya berjaya bertahan tuk 3 minggu sahaja.. :D

AJ jangkakan just boleh bertahan 2 minggu aja dok kat rank depan2x. Up juga 1 minggu. :D

Lani rank AJ dok kat 92 dan rank awak lak kat 111. :D

Kebanyakkan artikel baru-baru selalu akan ditempatkan di rank awal. Kalau nak bertahan lama kena ada backlink yang bertimbun2x dan kuat-kuat macam Mombloggersplanet. :-)

Jom buat link Exchange! Buat plan long term plan :D

Yup.. sempat wat dan promote Widget. Widget ini tuk jangka panjang baru ada benefitnya.

Apa-apapun Widget ini AJ gunakan dan keberkesanannya tuk Program Referrer cukup bagus.

AJ buat promote dan ada yang dah dapat cashout walaupun berapa dollar aja.. :D Janji masyuk juga dari tak dapat sesen pun..hehehe :D

Awak dah baca lah ya artikel AJ itu ye? The Dead of Affliate Program. Jika dapat mengatasi at least masalah 2 dan 3 itu, memang berkesan ada hasil. :-)

1st klik sungguh berharga. :-)
Jangan biarkan 1st klik ini dibiarkan begitu sahaja.

Hampir kesemua yang join affiliate program akan melalukannya, termasuk r AJ dulu.. Hal ini r buatkan industri Program Affiliate semakin rancak dan berkesan untuk mempromosi. Tak ramai Affiliater sedar. 1-10%% aja yang betul2x sedar.

Start AJ sedar masalah ini baru lah ada hasilnya. Jika tak telur ayam jelah bertahun2x.. hehehe :D

: bluedianthus : said...

@ AJ..
Yup..nampaknya kene beralih dari wordpress...:)
Tahniah sebab berjaya bertahan 3 minggu di page utama..:)
Wah, saya tak sangka juga dapat rank 111..hoho

ya, mombloggersplanet memang sy nampak selalu kat page 10 teratas. Memang mantap la..hehe

Ok, jom link exchange...saya ada nampak jugak kat KM forum, tapi terlepas pandang pasal link exchange ni...

Yup..term jangka panjang memang best sebab boleh nampak hasil yang berterusan kan.

Yup, sy dah baca dan perlahan-lahan step by step ikut macam dalam artikel AJ. Semoga ada hasilnya walaupun sedikit nanti.

Oh ya AJ, saya lupa nak wish, happy belated birthday untuk AJ. Semoga panjang umur, sihat dan murah rezeki di tahun 2010 nanti..:)

ARTIKEL BERKAITAN:

Related Posts with Thumbnails