TERBAIK DARI BLUEDIANTHUS!!!

Monday, December 14, 2009

Home » , , » HIDUP BERANI UNTUK GAGAL – KEJAYAAN YANG TERTUNDA

HIDUP BERANI UNTUK GAGAL – KEJAYAAN YANG TERTUNDA

“Menatap indahnya senyuman di wajahmu… membuatku terdiam dan terpaku…”


Oh, ingatkan siapa yang menyanyi tadi (sewaktu entri ini ditulis), rupanya daddy kesayangan aku perasan kejap jadi Pasha Ungu. Hehe…katanya, “Suara tak cantik tak apa…yang penting berani nak nyanyi depan orang ramai.. Kalau suara cantik tapi suara tak terkeluar masa nyanyi buat apa?” Hmmm…betul jugak…HIDUP BERANI UNTUK GAGAL, mesti berani menghadapi kegagalan. Thank you daddy, kau inspirasiku…dapat lagi idea nak tulis apa dalam blog ni. Semalam lepas aku tukar chanel siaran radio, on-time suara kegemaran aku berkumandang di radio Suria FM. Oppss salah,..bukan Pasha Ungu tau, tapi Dr HM Tuah Iskandar. Best ja dengar suara Dr Tuah ni. Beliau menyatakan bahawa mendengar muzik juga boleh mendatangkan ketenangan dan kedamaian dalam jiwa yang letih dan lesu. Mendengar muzik juga mampu merangsang minda serta memotivasikan diri seseorang (aku tambah sikit, kalau lagu tu sesuai la..hehe..)


Aku percaya rata-rata korang mesti suka mendengar muzik kan, tak kisah la genre muzik apa pun yang korang dengar…dan tak kisah juga dengar melalui iPod, mp3, mp4, mp5, PC ataupun lappy a.k.a laptop korang. Aku suka semua jenis lagu yang boleh diterima menjadi halwa telinga aku..jawapan umum ni, play safe.. Macam tak ada kaitan pula dengan tajuk entri aku kan. Minta maaf, aku terlalu banyak berbasa-basi. HIDUP BERANI UNTUK GAGAL ~ Kejayaan Yang Tertunda, apa kaitannya dengan hobi aku? Izinkan aku menceritakan serba sedikit kisah HIDUP BERANI UNTUK GAGAL aku ini. Percayakah korang kalau aku katakan aku pandai bermain piano? Hmm… Percayakah korang yang aku tak pernah memasuki kelas piano? Hmm.. Dan percayakah korang yang aku tidak tahu membaca not muzik a.k.a taugeh yang “hidup di dalam buku”? Percayalah kerana ini betul-betul, bukan cobaan..hehe.. Tetapi, ini adalah kisah HIDUP BERANI UNTUK GAGAL yang berlaku dalam hidup aku.



Apa yang dapat aku simpulkan, ini semuanya berbalik kepada motivasi dan minat dan kemudainnya telah membangkitkan semangat HIDUP BERANI UNTUK GAGAL bermain piano. Sewaktu aku berumur 9 tahun aku selalu berangan-angan yang aku akan bermain piano di gereja yang besar seperti Kota Kinabalu, kerana aku tersangatlah cemburu dengan mereka yang pandai bermain piano. Aku rasa orang yang pandai bermain piano ni nampak “cool” dan ada style, hehe… Aku selalu curi-curi bermain keyboard uncle aku yang dia beli dari Brunei. Kod lagu G, A, B, C, D, E, F, major, minor, flet, Cressando, Fortisimmo, soprano, auto, tenor, base, apa benda tu? Aku tak tau, dan aku tak ambil tau pun, peduli apa aku, hehe.. HIDUP BERANI UNTUK GAGAL kan..


Yang penting, aku hanya play by ear, kalau telinga rasa tak best, aku anggap kod yang aku tekan itu adalah salah. Siapa sangka, 5 tahun selepas itu aku sudah mulai pandai bermain piano menggunakan kedua-dua belah tangan. From Zero to Heroine…(pinjam dan kemudian modify ayat Ammar Zahar jap..) Setahun selepas itu aku sudah diberikan tugas sebagai pianist di gereja. Sungguh aku bersyukur dan senang hati menerima tugas tersebut. HIDUP BERANI UNTUK GAGAL, aku bermain sehabis baik dan semampu aku walaupun kadang kala hampir banyak kali aku gagal mengawal pergerakan jari-jemari semasa menukar kod piano. Inilah kisah HIDUP BERANI UNTUK GAGAL aku yang memberikan Kejayaan Yang Tertunda. Aku menunggu kejayaan untuk pandai bermain piano yang ditunda selama 5 tahun.


Motivasi dan minat yang mendalam, itu saja yang boleh aku katakan macam mana aku boleh bermain piano di mana asas yang aku ada adalah zero knowledge. Walaupun tidak sebagus pemain piano yang lain, aku rasa puas kerana dapat menekan pad hitam dan putih piano. HIDUP BERANI UNTUK GAGAL yang aku sematkan dalam diri menjadikan aku teramat sangatlah gembira kerana dapat memainkan lagu sepanjang zaman aku, “Tercipta Untukku” nyanyian band Ungu, walaupun tak best tapi masih dapat “enjoy” bermain piano sambil menyanyi syok sendiri..hehe.. Aku tau korang juga mempunyai bakat terpendam kan? Setiap orang itu memiliki anugerah Tuhan yang berbeza. Bakat yang korang ada itu juga merupakan salah satu penggerak motivasi. Satu pesanan aku, jangan terlepas pandang…konsep HIDUP BERANI UNTUK GAGAL ini mesti selalu korang sematkan di dalam hati dan minda a.k.a akal fikiran korang. Ini juga sebagai peringatan kepada aku untuk terus HIDUP BERANI UNTUK GAGAL menghadapi masa hadapan yang mencabar.


Kisah HIDUP BERANI UNTUK GAGAL aku untuk belajar bermain piano berakhir di sini. Tahukah korang yang aku telah menggunakan lebih daripada 17 kali perkataan “HIDUP BERANI UNTUK GAGAL” dalam entri ini? Kalau korang telah membaca entri aku yang lepas bertajuk HIDUP BERANI UNTUK GAGAL, mesti korang tau apa yang telah berlaku dengan dunia blog di Malaysia sekarang. Cabaran SEO untuk keyword “HIDUP BERANI UNTUK GAGAL”. Aku tahu  Cabaran SEO HHIDUP BERANI UNTUK GAGAL ini dari blog . Mula-mula tu memang tak faham terma dan syarat nak join a.k.a register cabaran HIDUP BERANI UNTUK GAGAL ni. Sungguh pening aku yang buta SEO ini nak memahaminya...huhu..tapi kena HIDUP BERANI UNTUK GAGAL menghadapinya.


Jadi, aku pun memberanikan diri HIDUP BERANI UNTUK GAGAL  untuk menulis entri bebas berkaitan dengan Cabaran SEO HIDUP BERANI UNTUK GAGALini. Maklumlah, aku kalau SEO ni pengetahuan memang bawah daripada Zero…huhu…mujur AJ bagi galakan ikut. Terima kasih AJ. Aku tak harap pun akan memang, cuma aku enjoy menceritakan mengenai kisah HIDUP BERANI UNTUK GAGAL aku. Apatah lagi kisah motivasi memang merupakan kegemaran aku. Aku ucapkan goodluck buat semua teman-temang blogger yang mengikuti cabaran ini. Cabaran SEO HIDUP BERANI UNTUK GAGAL ini dianjurkan oleh denaihati yang ditaja oleh SGClicks, Berani Gagal Network, One Malaysia Blogshops, Anisha Online Mall dan Saudacare. Ini suatu yang menarik di mana hadiah bernilai lebih RM3750 telah disediakan untuk Cabaran SEO: HIDUP BERANI UNTUK GAGALHIDUP BERANI UNTUK GAGAL“ ini.

1. Contest mudah sahaja iaitu dipenghujung contest (tarikh penutup akan diumumkan kemudian), blog yang tersenarai di sesawang pencarian google.com menggunakan page the web berdasarkan browser FireFox dengan kata kunci  "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" pada ranking 1 - 5 akan memenangi hadiah bernilai RM500 setiap seorang dan pada ranking 6 - 10 akan memenangi hadiah bernilai RM250 setiap seorang.


2. Kepada yang rajin mempromosi contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" akan mendapat hadiah RM10 untuk setiap referral. Lebih banyak referralnya maka lebih banyaklah hadiahnya.


3. Hadiah bertuah untuk penyertaan ke 10, 25, 50, 75, 100 dan seterusnya setiap gandaan 25 bernilai RM50 mengikut urutan link yang dihantar melalui ruang komen.
 
  
Syarat-syarat Cabaran SEO "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL"
  1. Terbuka kepada Satu Dunia Melayu yang mempunyai weblog samada berbahasa Melayu atau English.
  2. Buat satu entri bebas di weblog ANDA dan wajib ada perkataan "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" dan saya tahu contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" dari blog: contoh  



    saya tahu contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL
    dari blog bluedianthus.com.

  3. Dalam entri anda wajib ada nama-nama sponsor dan tolong update bila ada sponsor baru.
  4. Dalam entri jangan lupa backlink kepada Denaihati.
  5. Tinggalkan komen dan link entri anda di posting contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" di weblog Yang Terbuku Di Hati.
  6. Jangan lupa subscribe blog ini melalui email dan aktifkan.
  7. Follow Twitter @Denaihati dan klik button retweet di entri ini.
  8. Follow Facebook @Denaihati dan kongsikan link contest ini dengan teman-teman Facebook ANDA.
  9. Tambahkan link blog Denaihati ke dalam bloglist/blogroll ANDA untuk terus monitor contest ini.
  10. Hadiah hanya untuk weblog sahaja, website forum dan website umum tidak dikira, seandainya bukan weblog maka peserta seterusnya akan dikira sebagai pemenang. Hanya 10 weblog teratas dikira sebagai pemenang.
  11. Penganjur berhak mengubah atau update syarat-syarat mengikut kesesuaian pada bila-bila masa.

Keputusan

Pemenang akan diumumkan 2 minggu selepas tarikh tamat contest (akan diumumkan kemudian).

Pertanyaan

Boleh bertanya terus melalui ruang komen, twitter @Denaihati, facebook @Denaihati atau tinggalkan pesan di contact. Jangan lupa untuk lawat blog Denaihati untuk melihat update terbaru.


p/s: Gambar sewaktu aku mengiringi koir di gereja Kota Kinabalu. Punyalah ramai orang masa tu, lutut pun terketar-ketar, kaki pun rasa lemah ja nak tekan pedal sustain.. Memang rasa excited dan gemuruh, gementar, takut tersalah main, macam-macam lagi la..tapi ada satu perkara lagi yang aku belajar, kalau nak bermain piano, jangan hanya play by ear, tapi kena play by heart juga..baru la muzik itu “hidup”  HIDUP BERANI UNTUK GAGAL memang dapat diaplikasikan dalam semua aspek kehidupan. Percayalah..Jom ramai-ramai ikut Cabaran SEO HIDUP BERANI UNTUK GAGAL ni.
Jumpa lagi di entri akan datang…



11 comments:

Aminjohar said...

Hi Bluedianthus,

Artikel ini dah ada kat google. List ke 305.

huhuhu lagi jauh dari artikel sebelum ini still lagi 67. :D

Owah, pengalaman pasal Piano. :-)
Menariknya. :-)

Artikel ini dah leh r register kat contest leh komen2x dan submit. :-)

: bluedianthus : said...

@ AJ, Oh dah masuk index ke? saya ni tak pandai nak check... Hmm...agaknya artikel sebelum ni sebab ada link AJ kot, tu yang cepat naik rangking tu. Saya dah register tapi tak tau di approve atau tak.

Saya cuba saja hantar 2 post yang saya buat ni..lepas tu baca kisah-kisah motivasi rakan-rakan blogger yang lain. Best2..:)

Gyena Chobitz said...

hi..
mesti suka bahan bacaan dari Dr.HM tuah kan? neway. cik gyena pun ada banyak koleksi buku bacaan dari HM Tuan..adakalanya benda yang di maksudkan boleh buatkan seseorang tu hilangkan stress...

: bluedianthus : said...

@ Gyena Chobitz,
hi jugak gyena...yup sememangnya saya suka gaya penulisan HM Tuah Iskandar al-haj. Sempo dan bersahaja tapi masih dapat menyuntik motivasi diri...Ya, dalam bukunya juga dapat menghilangkan stress, membawa kita masuk jauh ke dalam buku beliau. Saya sangat tertarik dengan gaya penulisannya. Saya berharap satu hari nanti saya akan dapat menghasilkan sebuah buku motivasi jugak. Doakan saya Gyena.:)

Si budak Aboi said...

oic..hye frenz..

did u play piano?

wow..!

: bluedianthus : said...

@ Abooi...
Yup, setakat nak main untuk diri sendiri boleh la...hehe..Apapun sekarang ni masih lagi dalam proses nak belajar. Tapi lebih fokuskan untuk memainkan lagu...mengetahui tentang cara memainkan lagu, dan bukannya kod lagu...:)

unwanted said...

antara cara yang senang untuk diindex oleh google kena tahu pasal seo.
rasanya boleh seach kat google je.

biasanya berkaitan dengan meta tag, blog url, blog description, image alt, image title, keyword density, dan byk lagi. Itu yang basic la, yg free..:)

----

wah, pandai main piano ek, nnt record la satu video tgh main piano, boleh ktorang dengar ramai..:)

: bluedianthus : said...

@ unwanted,
memang unik nama unwanted tu..:)
Yup, kene tau jugak sikit-sikit nanti...kena belajar sikit2 supaya tak overload information.. terima kasih atas pandangan dan perkongsian unwanted tu ya...:)

wah, nak kene record ek...nanti ada masa saya akan uploadkan...itu pun bila dah bersedia nak on live kat youtube..hehe...:)

Aminjohar said...

@unwanted,

Pakai blogspot toksah riso sangat coz Pakcik Google ni selalu tolong update & indexkan ke google. Papun kena lah wat sikit usaha ngan bookmark kat social bookmark, digg, dofollow weblog dan macam2x cara lagi. :-)

@bluedianthus,

AJ baru singah tengok komen2x dari kenkwan.. Lani dah subscribe follow up. :-)

Revolusi Pendidikan said...

Berani Gagal, awal sukses dalam hidup..itu sebenarnya
plz visit me
Info Gadget

: bluedianthus : said...

@ Revolusi Pendidikan,
Maaflah, terlepas pandang komen anda. Yup, berani gagal tu selalunya akan buat orang maju lebih cepat ke hadapan..By the way, cantik blog info gadget tu..:)

ARTIKEL BERKAITAN:

Related Posts with Thumbnails